O zi de lucru în cadrul Atelierului de Pânză, unitate protejată Viitor Plus

Poză din atelierul de producție

Din anul 2009, atelierul nostru social a trecut prin numeroase schimbări – de la creșterea echipei, la diversificarea produselor sau training-ul oferit noilor angajați, putem spune că în 2022 ne mândrim cu o echipă numeroasă, diversă și extrem de unită.

Despre începuturile întreprinderii noastre sociale

Începuturile programului ne găsesc în toamna lui 2009, într-o mică încăpere din zona Republica – Pantelimon, unde reușeam pe atunci să găzduim doar 2 mașini de cusut, o mică masă de croit și foarte puține spații de depozitare. Iar din acea toamnă și până în prezent, cu multe eforturi și dedicare, am reușit să creștem împreună, să angajăm mai multe persoane cu dizabilități și să dezvoltăm un sistem prin care producția să fie cât mai bine pusă la punct. Cu alte cuvinte, suntem un adevărat atelier de producție (care în prezent își desfășoară activitatea într-un spațiu generos de lucru), în cadrul căruia principalele noastre obiective sunt:

  • Muncă onestă, cu multă dedicare și cu rezultate palpabile;
  • Grijă sporită față de resurse, față de consumul generat și față de impactul asupra mediului;
  • Promovarea incluziunii sociale (angajăm și integrăm în echipa noastră persoane cu dizabilități);
  • Sprijin oferit tuturor angajaților noștri astfel încât să beneficieze de un loc de muncă stabil și de un climat plăcut de muncă în cadrul căruia să își dorească să se dezvolte.

Atelierul de Pânză - etapa de cusut

O zi de lucru în cadrul unui atelier social

Cum arată oare o zi obișnuită în atelierul nostru? Ei bine, totul se planifică cu cel puțin 24 de ore înainte, mai ales când vorbim despre producție (croit, cusut, imprimat, etichetat, ambalat), termene de respectat, relația cu furnizorii și respectarea solicitărilor care vin de la clienții noștri. Rolurile sunt bine stabilite în cadrul echipei și pentru o organizare cât mai bună, colaborăm îndeaproape.

Managerul de program este cel care negociază comenzile și termenele de execuție, le transmite coordonatorului echipei, după care împreună stabilesc un flux de lucru astfel încât să ne putem respecta obligațiile asumate față de clienții noștri. Începem ziua prin a transmite colegului nostru croitor care sunt prioritățile: fie avem comenzi rapide, pentru care trebuie să croim și să coasem produsele în aceeași zi, fie avem comenzi planificate cu cel puțin 1-2 săptămâni în avans. El se ocupă de croit în fiecare zi, timp de 4 ore iar responsabilitatea sa este una extrem de importantă pentru că are o strânsă legătură cu obiectivele noastre de mediu: calcularea materialului astfel încât să avem cât mai puțină risipă de țesătură, croit cu foarte mare atenție și precizie întrucât manevrează un dispozitiv industrial (curis vertical) și desigur, manevrarea cu rapiditate astfel încât tot ceea ce el croiește în cele 4 ore să ne fie suficient pentru o zi întreagă de producție.

Atelierul de Pânză - etapa de croit

Un alt pas extrem de important în cadrul atelierului nostru social îl reprezintă în mod evident coaserea sacoșelor și accesoriilor noastre. De la produse Puzzletex (din resturi textile cât mai variate, colorate) la sacoșe și săculeți din bumbac natur sau bumbac reciclat, colegele noastre croitorese se adaptează în fiecare zi, în funcție de urgențele noastre în producție. Coordonatoarea echipei este cea care le îndrumă, le corectează acolo unde greșesc și le transmite care sunt prioritățile zilei. Tot ea este cea care le ajută pe colegele noastre mai noi să se obișnuiască cu norma de lucru și să realizeze produsele la o calitate extrem de ridicată.

De altfel, în cadrul atelierului nostru organizat ca unitate protejată autorizată, cel puțin 50% din angajați sunt persoane cu dizabilități. Așadar, norma noastră de lucru nu este una extrem de ridicată, ci este mai degrabă gândită astfel încât să fie ușor de realizat de către toți angajații noștri, să permită fiecărui coleg să curețe ațele și să ofere o atenție sporită produsului final.

Încă un pas la fel de important îl reprezintă personalizarea produselor. Dacă imprimăm sacoșele prin transfer termic, acest procedeu are loc în atelierul nostru și avem un angajat responsabil de această etapă din proces. El manevrează presa termică, se asigură că avem printurile necesare în stoc și ține legătura cu furnizorii de print. Pe lângă transferul termic, lucrăm cu încă două metode de print: serigrafie și termotransfer serigrafic – ambele metode de print le realizăm cu ajutorul unui furnizor. Am încercat astfel să oferim clientului pachetul complet pentru un produs care să răspundă tuturor nevoilor sale.

Atelierul de Pânză - etapa de imprimat produse

După ce toți acești pași au fost parcurși, ultima etapă o reprezintă etichetarea sacoșelor și împachetarea lor. Etichetele noastre sunt realizate din carton reciclat, ele spun povestea întreprinderii noastre sociale și mai mult decât atât, cu scris de mână veți regăsi pe fiecare etichetă numele colegului care s-a ocupat de oricare dintre pașii menționați mai sus: croit, cusut, imprimat, etichetat, ambalat. Acest ultim pas este o modalitate prin care încercăm să ne apropiem mai mult de clienții noștri, să le arătăm că în spatele sacoșelor pe care ei le vor folosi cu drag ani de-a rândul se află un om căruia achiziția acestor produse i-a oferit un loc de muncă stabil și decent.

Atelierul de Pânză - etapa de etichetare

Desigur, toate aceste etape ale producției nu ar fi posibile fără eforturi constante de vânzări și de comunicare din partea echipei administrative și fără menținerea unui nivel ridicat de calitate și adaptabilitate la nevoile clienților noștri. De ce menționăm asta? Pentru că Atelierul de Pânză nu este doar un business care se susține din vânzarea propriilor produse, ci este o unitate protejată autorizată în cadrul căreia persoane cu dizabilități reușesc zilnic să își depășească limitele, să fie creativi și implicați, să ofere sprijin colegilor și celor alături de care contribuie în mod activ la o producție sustenabilă, cu grijă față de mediu și față de oameni.

Așadar, o zi în cadrul atelierului nostru social trebuie să fie cât se poate de aglomerată, cât mai productivă și mai eficientă, iar toate acestea nu ar fi posibile fără o echipă puternică, alcătuită din oameni dedicați, pentru care munca nu este doar o sursă de venituri, ci o resursă nelimitată de reușite și piedici, de rezultate și experiențe de învățare. Cu alte cuvinte: Atelierul de Pânză este o întreprindere socială pentru oameni și pentru mediu! 🙂

Echipa Atelierului de Pânză

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

1 + 14 =